Met mijn website Kantoorruimtevinden.nl heb ik veel ondernemers geholpen aan een geschikte werkplek. Toch komt er veel bij kijken, en daarom een aantal concrete tips die je als (startende) ondernemer zullen helpen.
Flexibel contract
In onzekere tijden waar we ons momenteel in bevinden is het enorm belangrijk om flexibel te zijn. Ook binnen de plekken waar jij en je werknemers werken.
Wat doe jij met alle overbodige kantoorruimte als ons kabinet een nieuwe lockdown in gaat voeren? Of wellicht willen werknemers meer vrijheid om ook vanuit huis te kunnen werken.
Met een flexibel contract kan je in zulke situaties tijdelijk downgraden in kantoorruimte.
Voor een afgesproken periode met de verhuurder neem je dan minder kantoorruimte af, waar je normaal gesproken zonder flexibel contract wel voor had moeten betalen.
Bedrijfsverzamelgebouw
In een bedrijfsverzamelgebouw deel je de huurkosten met de andere aanwezige bedrijven. Dat maakt het huren van kantoor in een bedrijfsverzamelgebouw de meest kostenefficiënte optie.
Daarnaast is het natuurlijk ook goed voor je netwerk om andere ondernemers te ontmoeten.
Huur niet de laatst beschikbare kantoorruimte
Wanneer je besluit een kantoorruimte te gaan huren op een toffe plek, bekijk dan goed of er nog meer ruimtes beschikbaar zijn.
Je wilt als ondernemer kunnen doorgroeien. Iets dat onmogelijk is als er geen extra ruimte meer beschikbaar is op de plek waar jij je gaat vestigen.
Is er een receptiedienst?
Een andere belangrijke vraag die je als ondernemer moet afvragen; hoe wil ik dat mijn klanten worden ontvangen?
Vaak zijn er binnen bedrijfsverzamegebouwen diensten af te nemen als een receptiedienst (of wellicht is dit bij de huurprijs inbegrepen), maar het kan ook zo zijn dat je zelf je klanten moet ontvangen.